Veckans PR-tips – ta hjälp av Google keywords i din SEO-PR

Veckans PR-tips bjuder Sari Huttunen Wilholm på, social media manager på Philipson Söderberg AB.

På MyNewsdesks kundträff tipsade Sari publiken om hur hon letar viktiga nyckelord till sin SEO-PR i Google Adwords Keyword tool.

– Använd Google keywords när ni letar efter relevanta och träffsäkra sökord när ni sökmotoroptimerar era pressmeddelanden. Här kan ni söka fram de nyckelord som passar er bäst och också se hur många sökningar varje ord har.

Några tips vad man ska tänka på när man använder Google Keywords Tool:

  • Kom ihåg att ställa in och söka på rätt språk och land så att din sökning blir relevant.
  • I rutan ”word and phrase” skriv in ett generellt sökord som du tycker är applicerbart. Sök. Välj sedan i listan och använd relevanta och inte för breda nyckelord.
  • Titta och sortera kolumnerna – se över hur konkurrensen ser ut på varje ord samt hur många sökningar som görs. Välj de ord eller fraser som passar din verksamhet bäst. Tex jobbar du i hotellbranschen kan ordet hotell vara för brett i din pressrelease, istället kanske du ska använda spahotell eller cityhotell.
  • Använd utvalda ord eller fraser i ditt pressmeddelande som passar på texten i releasen.

Läs mer om hur du sökordmotoroptimerar din PR här >>

Annonser

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: