Veckans PR-tips: Effektivisera din marknadsföring med Twitter

Twitter är ett starkt växande socialt media och ytterligare en marknadsplats att använda sig av. Men hur gör man, vad ska man skriva och framförallt, hur får man Twitter att arbeta med sig?

Det första och viktigaste att komma ihåg är att tänka enkelt; Twitter handlar om enkel kommunikation och interaktion. Du har 140 tecken på dig för att framföra ditt budskap, så ett enkelt och lättförståeligt språk är att föredra. Twitter är ett bra verktyg för konversationer samt att skapa och underhålla relationen till ditt nätverk. Det får inte bli en kanal där du bara sprider material, du måste föra samtal med dina kunder.

Låter det svårt och främmande att bjuda in dina kunder till en nära diskussion? Försök se bortom detta, för både du och ditt företag har mycket att vinna.

Här kommer därför lite tips på hur du gör;

  1. Lär känna dina grannar.
    Som överallt annars finns regler för hur man uppför sig och kommunicerar på Twitter. Innan du hoppar in i det, studera hur andra använder sig av verktyget, kanske finns det några bra tips att ta till sig, kanske ett eller annat företag som är precis som du vill vara, eller tvärtom? Genom att studera andra kan du snabbt och enkelt lära dig hur Twitter fungerar och hur just du och ditt företag ska använda det på bästa sätt.
  2. Människor vill prata med dig, inte ditt varumärke
    Genom att göra din twitternärvaro personlig kommer dina följare att bli betydligt mer engagerade och intresserade. Om du inte skriver från dig själv utan från företaget, försök att identifiera vem det är du skriver från, ge användaren ett ansikte och tänk på språket – det får inte bli för tråkigt och polerat, då försvinner närheten till läsaren.
  3. Twitter handlar om tvåvägskommunikation
    Genom att använda Twitter på rätt sätt kan du få viktigt kontakt med kunder. Du kan få input, tips och respons,som kan hjälpa dig att skapa en bättre produkt eller tjänst. Du får en snabb kommunikation med dina kunder och detta kommer i många avseenden att förbättra er relation.
  4. Gör sociala medier till en del i er marknadsföringsplan
    För att ert arbete med Twitter ska bli lyckosamt, är det bra att tänka igenom varför och hur ni ska använda er av detta medie. Välj ut en eller några personer som ansvarar för uppdateringar, detta underlättar hela processen med arbetet, och gör att uppdateringar kommer ske mer frekvent. Att uppdatera er twitterkanal behöver inte vara ett stort och tidskrävande projekt!
  5. Integrera ditt budskap Twitter är ett flexibelt media, du kan till exempel koppla din blogg till ditt twitterkonto så att denna automatiskt uppdateras när du publicerar ett nytt blogginlägg. Du kan också välja att ha ditt twitterflöde på er hemsida, blogg och snart i ert pressrum på MyNewsdesk. Dessutom kan du använda dig av twitterknappar på dina webbplatser, allt för att besökarna lättare ska kunna dela med sig av ert material och sprida det vidare.
  6. Glöm inte bort att lyssna
    Kanske det viktigaste av allt, lyssna och studera vad som sägs om företaget. Det hjälper dig att hålla dig uppdaterad om vad kunder tycker och tänker om er, föra dialog och svara på kritik – både positiv och negativ. Det är både spännande, viktigt och användbart att se vad som skrivs om dig och ditt företag!
Annonser

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: