Veckans PR-tips: Så får du mer exponering av dina pressbilder

Traditionellt har pressinformation varit skral på bilder för att visualisera budskap. Majoriteten av alla pressmeddelanden som distribueras idag skickas fortfarande utan bilder. Genom att använda bilder mer i din presskommunikation fångar du inte bara läsarens intresse, du kan också påverka bilden du förmedlar med din nyhet, som annars är fri för individuell tolkelse. Du ökar också chanserna till publicitet och mer träffsäker exponering, både för din nyhet och din bild.

Här följer några användartips på hur du kan påverka hur din bild exponeras, som hur du kan förbättra sökbarheten på MyNewsdesk och på sökmotorer som Google images samt påverka var din bild publiceras.

1. Rubrik och beskrivning
Döp din bild till relevant rubrik (döp även bildfilen till samma namn för bästa sökmotoroptimering). Den ska sammanfatta vad bilden innehåller men också vara ändamålsenlig. Använd inte tekniska termer utan tänk på vad dina målgrupper kan tänkas använda för ord när de söker efter en bild som din. Oavsett om det är en journalist som söker på MyNewsdesk eller en kund som söker på Google.

2. Kategorisering och tags
Kategorisera din bild för att bli sökbar på de ämnesområden din nyhet berör. Tags, eller etiketter, påverkar sökmotoroptimeringen positivt och innebär att journalisten kan söka bland just dina kategorier i ditt pressrum.

3. Relatera bilden till nyheter, videor och till andra bilder
Relatera din bild till nyheten och vice versa. Kommunicerar du med olika typer av information så hittar läsaren till ditt pressrum via olika kanaler. Du förser också läsaren med mer av ditt material som kan vara av intresse.

4. Automatisk publicering i sociala medier. Publicera din bild på Flickr eller dela länk på Twitter
Har du valt att lägga till Flickr för automatisk publicering, i inställningarna för ditt pressrum, så kan du välja att publicera din bild direkt på Flickr. Flickr är en av de största bildtjänserna som används av både företag, journalister, bloggare och privatpersoner för att både publicera och söka efter bilder.

5. Rekommendera på Facebook
När du publicerat en pressbild så kan du också välja att rekommendera den i dina nätverk, som Facebook.

6. Lyft fram dina kontaktpersoner och experter
Utnyttja möjligheten att lyfta fram dina kontaktpersoner och experter på företaget. Det finns idag över 6000 kontaktpersoner registrerade på MyNewsdesk i Sverige, som är sökbara på beskrivning, namn och ämnesområde.

Intresserad av att publicera dina experter? Läs vidare på personalen är din bästa bildkälla.

Läs även våra tips om vad du bör tänka på när du ska ta fram pressbilder.

Annonser

One Trackback

  1. […] Så får du mer exponering av dina pressbilder #PRofSweden“Här följer några användartips på hur du kan påverka hur din bild exponeras, som hur du kan förbättra sökbarheten på MyNewsdesk och på sökmotorer som Google images samt påverka var din bild publiceras.” […]

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: