Personalen är din bästa bildkälla

Beroende på storleken på ditt företag och den image som företaget vill skapa, kan man lägga olika resurser på pressbilder på kontaktpersonerna i företaget. I vissa fall kanske man anlitar en bra fotograf, i andra fall tar man dem själv. Oavsett är det viktigt att komma ihåg att när det är människor inblandade i fotograferingen så ställer det lite högre krav, eftersom många blir stressade när de ska vara med på bild. Nedan bjuder vi på några enkla tips.

Pressbilder från Gore, Djurens Rätt och Skansen.

Identifiera dina kontaktpersoner
Identifiera de personer på företaget som ska fotograferas. Tänk på alla de kontaktytor som olika avdelningar har, det behöver inte bara vara ledningsgruppen som ska fotograferas. Kundservice, säljare, utvecklingsingenjörer, professorer och inköpare kan vara bra att ha på bild om de då och då uttalar sig som experter i media.

Undvik kontorslampor
De flesta bilder på anställda tas i kontorsmiljö med lampor som är minst sagt smickrande. Satsa istället på att ta bilder utomhus eller ett rum inomhus med vanligt dagsljus. Tar ni bilder utomhus är det viktigt att tänka på att personen är i fokus och att inte omgivningarna tar för mycket plats i bilden.

Boka in fotograferingen på eftermiddagen
Framåt eftermiddagen har de flesta förhoppningsvis vaknat till ordentligt, druckit sitt kaffe och fått i sig ny energi efter lunch. Passa på då! Fotograferar ni utomhus så tänkt på att inte fota i direkt solljus då det ger för hårda skuggor.

Boka in tillräckligt med tid – ta gärna i lite extra
En vanlig miss är att endast boka in 5 minuter per person till fotograferingen. Det är ofta bättre att boka 10-15 minuter per person, då lite mer tid ofta ger bättre bilder. Då behöver inte fotografen eller kollegan känna sig allt för stressad vilket annars tenderar att synas i bilderna. Det tar tid för de flesta människor att känna sig naturliga inför kameran.

Låt ”fotoobjektet” få vara ifred
Låt alla få sin egen stund med fotografen, oavsett om det är du eller någon annan. Om en person redan är obekväm med att låta sig bli fotograferad så kommer det kännas än jobbigare om en kollega ser på.

Undvik generiska bakgrunder
Skapa unika porträtt genom att undvika generiska bakgrunder på dina bilder. Om ditt företags profil och tonalitet ska vara servicemedvetet, så ska dina bilder reflektera detta. Eller varför inte ta bilder där personerna arbetar eller utomhus med företagets logo bakom personen.

Om ditt företag är ungt och kreativt – var kreativ även med bilderna! Prova att ta bilder där de anställda håller i era produkter, eller något som symboliserar deras arbetsuppgifter. Roliga, attraktiva och tillmötesgående kontaktbilder hjälper ofta företag att attrahera nyakunder. Se exempel ovan.

Tar du helt egna bilder och vill ha några inspirerande tips? Läs Cap och Designs tio tips från Photoshop Tutorial

Relaterade inlägg:

En bild säger mer än tusen ord? Att tänka på när du tar fram pressbilder

Att tänka på när du publicerar pressbilder på MyNewsdesk

Annonser

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: