En bild säger mer än tusen ord? Att tänka på när du tar fram pressbilder.

Bildredaktörernas budgetar skärs ner dagligen vilket gör att de ständigt är på jakt efter användbart bildmaterial. Även bloggare gillar bilder då det förstärker innehållet i deras blogg och de oftast inte har någon bildbudget. Det gör att dina chanser till publicitet ökar markant med en bra bild som media kan använda sig av.

Här följer lite tips om vad du bär tänka på när du bestämmer vilken typ av bilder du vill ta fram, vad de ska användas för och vilken miljö du vill ha för din fotografering.

Bilden nedan, som blev pristagare i tävlingen Årets bild, är tagen av Jörgen Hildebrandt för Axfast. Det är en bild av företagets styrelse till deras årsredovisning. Bilden är ett bra exempel på en annorlunda bild som fångar uppmärksamhet och samtidigt säger något om företaget.

Enligt Jörgen Hildebrandt händer det ofta att företag hör av sig och vill använda bilder som han har tagit för andra syften som pressbilder. Jörgen anser att företag har mycket att vinna på att satsa lite extra på sina porträttbilder. Han förespråkar bland annat att man ger fotografen svängrum samt gott om tid med personen som ska fotogaraferas. Planerar du på att uppdatera din bildbank av pressbilder? Då kan det vara värt att fundera lite på följande punkter:

Rätt fotograf för den rätta känslan
Ditt företag har en unik produkt och ett budskap som ni vill förmedla på rätt sätt. Varje bra fotograf har sin egen stil och vision. Shoppa runt och hitta den fotograf som är rätt för ditt företag. Kika gärna på Jörgen Hildebrandts lite annorlunda pressbilder för inspiration här >>

Fotografens nätvärk
Denna punkt är ofta förbisedd och undervärderad, men har du budget för en riktigt bra fotograf är den väl värd att överväga. Planerar du att anlita en fotograf så köper du mer än bilderna, du köper också ett möjligt kontaktnät av olika bildredaktörer. En väletablerad fotograf har ofta starka kopplingar till bildredaktörer i en mängd olika medier. Genom fotografens kontaktnät kan du indirekt komma i kontakt med bildredaktörerna då fotograferna kontinuerligt skickar sina senaste alster till sina kontakter.

En bra bredd av bilder
Olika medier har olika redaktionella behov. Variera därför dina pressbilder. Se till att fota dina produkter i studio, om möjligt utomhus och i någon helt ”fel” miljö så att bilderna sticker ut.

Satsa på omslagsbilden
Satsa på ett par bilder som skulle kunna stjäla omslaget i en nischad tidning. Det kan till exempel röra sig om riktigt bra närbilder på ingenjören eller entreprenören som uppfunnit produkten, eller en riktigt läcker närbild på en produktdetalj.

Bilder för uppslag

Då fotobudgetarna tenderar till att minska på redaktionerna kan det vara bra att också ha bilder som passar för uppslag. Här ska man tänka på att ha bilder som självklart visar produkten eller personen, men primärt ska briefen till fotografen handla om att bilden ska vara optimalt tagen så den gynnar layouten. Det är därför viktigt att tänka på att ta snygga bilder, med en enkel bakgrund som det går att lägga text på.

Bildtexter

Bildtexten är a och o. Varje bild och illustration bör ha en bra bildtext. Bildtexten ska berätta sin egen historia och framhäva bilden. Att skriva en bra bildtext gör dig inte bara populär hos journalister och bloggare utan också hos sökmotorer och i sociala medier.

Vill du veta mer vad du ska tänka på när du skriver bildtexter? Läs tidigare inlägg här >>

Fler inlägg om pressbilder:

Så får du mer exponering och publicitet när du publicerar bilder på MyNewsdesk

Personalen är din bästa bildkälla

Annonser

One Trackback

  1. […] Att tänka på när du publicerar pressbilder på MyNewsdesk […]

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: