Veckans PR-tips: Så hittar du intressanta nyheter i din organisation

Ditt företag ruvar på en mängd nyheter. Många av dem är förmodligen intressanta för journalister, bloggare och andra sajtägare, liksom dina kunder som söker efter information på nätet. Ibland kan det vara svårt att komma på vad media skulle kunna vara intresserade av, så här har jag dammat av lite tips för hur du hittar nyheten i organisationen.

Hitta nyheten i organisationen

Gör så här:

1. Skriv en lista på allt som har hänt, händer och kommer att hända inom och kring ditt företag och dess verksamhet.

2. Har du svårt att finna någon nyhet – ta hjälp av frågorna nedan. Om du kan svara ”ja” på någon eller några av dessa frågor så har du förmodligen hittat en nyhet.

3. Matcha sen varje nyhet du hittat med nyhetskriterierna nedan. Ju fler kriterier din nyhet uppfyller, desto intressantare nyhet.

Kan du svara ”ja” så har du förmodligen en nyhet

  • Har företaget gjort någon undersökning nyligen?
  • Har andra gjort undersökningar som berör företaget?
  • Kan företaget presentera ny spännande statistik?
  • Har företaget presterat något spännande resultat?
  • Har företaget nyanställt? Eller har någon betydelsefull person slutat?
  • Har företaget förändrat organisationen på annat sätt?
  • Har styrelsen förändrats?
  • Har företagets bransch utvecklats, och hur har det påverkat företaget?
  • Har företagets marknad förändrats och hur har det påverkat företaget?
  • Hur ser företagets marknad ut i framtiden och hur kommer företaget att förhålla sig till den?
  • Har ni något att berätta som rör både er verksamhet och det media (branschmedia) skriver om just nu?
  • Har företaget slutit några samarbetsavtal?
  • Har företaget fått någon ny betydelsefull kund?
  • Har företaget gått ihop med något företag?
  • Kommer företaget att arrangera eller delta i något evenemang?
  • Har ert företag expanderat?
  • Har företaget gett sig in i på en ny marknad?
  • Har företaget startat någon ny verksamhet?
  • Har företaget förändrat inriktning för verksamheten?
  • Har företaget gjort någon lyckad satsning?
  • Har företaget släppt eller kommer att släppa några nya produkter eller tjänster?
  • Har företaget eller kommer företaget att lansera någon ny kampanj?
  • Har VD gjort något spännande eller kontroversiellt uttalande?

    Så väcker du intresse

    Det är viktigt att ta hänsyn till hur pass känt ditt bolag och/eller din verksamhet är när du skriver en nyhet. Detta är nämligen en av dina kommunikativa utgångspunkter och ett starkt nyhetskriterium i sig. I princip kan man säga att ju mer känt ett bolag är desto intressantare är det att skriva om det. Om Volvo sparkar sin VD så är det en jättenyhet. Men om lilla caféet på hörnan gör det, så lyfter inte många journalister på ögonbrynen. Den som företräder ditt lilla okända bolaget måste alltså uppfylla fler och starkare nyhetskriterier än det stora kända.

    Nedan följer några kriterier som kan göra din nyhet mer intressant för media.

    Ligg nära i tiden
    Händelser som nyligen inträffat är intressantare än de som inträffat för länge sen.
    Avslöja
    Händelser som är helt okända är oftare intressanta än redan kända.
    Närhetskriteriet
    Händelser som äger rum i mediernas närområde är mer intressanta än andra.
    Skapa konsekvenser
    Ju större konsekvens en händelse får, desto större nyhetsvärde.
    Aktualisera
    Ju mer aktuell din nyhet är, desto intressantare. Du bör alltså ta hänsyn till vad som är på tapeten just nu, som rör ditt företags verksamhet.
    Dramatisera
    Dramatiska händelser som rör konflikter, motsättningar, spänningar, etc, är ofta intressantare än motsatsen.
    Överraska
    Nyheter som är mycket ovanliga eller oväntade är intressantare än motsatsen.
    Personifiera med kändisar
    Nyheter som rör personer är ofta intressanta. Ju mer kända personerna är desto bättre.
    Skapa sensation
    Om du lyckas kombinera nyhetskriterier som dramatik och ovanlighet med kändisskap, då har du med stor sannolikhet lyckats skapa sensation.
    Generera nyttovärde
    Instrumentella inslag i nyheter bidrar ofta till ökad publicitet. Med ”instrumentella inslag” menas handfasta tips på hur läsaren ska bära sig åt för att uppnå eller lyckas göra något.
    Redogör för fakta
    Alla nyheter som bygger på välgrundade fakta från nygjorda undersökningar, rapporter, studier, etc, är ofta intressanta. Inte minst de som utrycks i statistiska termer och som också uppfyller några av ovan nämnda kriterier.
    Komplettera med mer information
    Relaterad information är guld värd. Om du knyter din nyhet till övrig relevant information som bilder, rapporter, sakkunniga, etc, så ökar chansen till publicitet markant.
    David mot Goliat
    En mindre aktör utmanar större aktör är ofta intressant, särskilt om det sker med okonventionella metoder.
    Upprör
    Historier som redogör för orättvisor, övergrepp, maktmissbruk, missförhållanden, etc, engagerar journalister och skapar nyhetsvärde.
    Var fyndig – gör något kul
    Roliga, fyndiga och ibland smått bisarra historier får ofta plats i media.
    Skildra succéer
    Succéer av olika slag i kombination med exempelvis personifierad information kan bli mycket slagkraftigt.

    Annonser

    Kommentera

    Required fields are marked *

    *
    *

    %d bloggare gillar detta: