Kungabröllop, Kiss och VM-fotboll – skapa mer intresse för ditt pressmeddelande i sommar

Sommaren är här och juli närmar sig när majoriteten av svenskar tar semester. Kanske längtar du efter långa lata dagar på stranden. Men innan du stänger ner för semestern, tänk på en sak! Med sommaren kommer nyhetstorkan, vilket är en möjlighet för dig som kommunikatör!

Många journalister jobbar fortfarande och ska producera sina alster i digitala och tryckta tidningar. Självklart vill de skriva intressanta nyheter även på sommaren! Med all säkerhet händer det saker på ditt företag även om det är sommar. Kanske är ni mitt uppe i en expansionsfas, startar en ny verksamhet, planerar att släppa en ny produkt, har gjort en undersökning eller har hittat någon ny spännande statistik. Allt detta går att göra till intressanta nyheter för journalister och media, speciellt om du lyckas hitta en aktuell infallsvinkel.

Här kommer några tips för att göra nyheten intressantare i sommar;

Säsongsbetonade nyheter
Har ni en produkt som passar för sommaren? Skriv om varför, kanske den kyler, skyddar mot solen eller gör arbetet i trädgården lättare. Att förse journalister med bilder för deras säsongsrelaterade nyheter är ett bra tips

MyNewsdesks bildbank innehåller över 37 000 bilder som är fria för pressen att använda. Det gör att din produkt kan hamna på mittuppslaget för till exempel midsommardukningen.

Läs mer om bildtexter för sökmotorsmarknadsföring

Aktualisera
Pressbild från Adidas på MyNewsdeskLove Stockholm 2010, Jabulani (den officielal VM-fotbollen) och Kiss koncert i Malmö är några av de teman som driver mest trafik till pressinformation på MyNewsdesk denna vecka.

Ju mer aktuell din nyhet är, desto mer intressant blir den. Försök att anpassa din nyhet till samhället runt om, tänk på vad det är som händer, vad alla pratar om och hur ni kan anpassa nyheten efter detta.

Ett aktuellt exempel på detta är Kronprinsessbröllopet som kommer att ske om bara några dagar, detta bröllop är något som många företag kopplat sin verksamhet till, nya produkter eller ny reklam som har att göra med kärlek och bröllop.

Det finns ett flertal exempel på företag som gjort detta, allt från smyckeskedjor till livsmedelsindustrin och secondhand-affärer. Antalet nyheter på MyNewsdesk under april-juni som innehåller ordet bröllop har tredubblats sedan 2009.

Redogör för fakta
Livsmedelsföretag har en fördel i att kunna koppla sina produktnyheter direkt till olika högtider, resebranschen och turism till semesterresor, men det finns mycket du kan göra till exempel med statistik.

Alla nyheter som bygger på välgrundade fakta från nygjorda undersökningar, rapporter, studier etc. är ofta intressanta och har ett högt nyhetsvärde. Inte minst de som utrycks i statistiska termer och som också uppfyller några av ovan nämnda kriterier. Nedan har vi gjort en sökning på sommar och stress på MyNewsdesk, och får åtskilliga relevanta resultat med färska undersökningar som företag som E-bay, Ledarskapsutveckling eller Grant Thornton låtit genomföra på temat.

Vi ser ofta i statistiken att säsongsbetonade nyheter på MyNewsdesk får liv igen när säsongen återkommer. Till sökningen ovan får jag tex en rapport från American Express om just semesterstress från 2006, med följande rekommendationer och resetips för hur man kan råda bot på den.

Närhet
Nyheter blir ytterligare intressant när händelsen sker i närheten av mediernas närområde, har du en nyhet som berör flera delar av landet så kan det vara bra att dela upp den i flera nyheter och vinkla för de aktuella regionerna, eller kategorisera den under fler lokala regioner.

Just nu är det många som googlar på Kiss koncert i Malmö som ägde rum under helgen. Förmodligen är det många företag som är involverade i eventet på olika sätt.

Skapa konsekvenser
Genom att vara tydlig om de konsekvenser som kommer av nyheten skapas ett större nyhetsvärde. Detta gör det även lättare för läsarna att ta till sig och konkretisera till sina liv. Det kan handla om att vara tydlig med hur just er produkt eller tjänst hjälper och underlättar för kunden eller hur företagets expansion hjälper den finansiella utvecklingen i Sverige.

Komplettera med mer information
Om det är möjligt att koppla samman mer information till er nyhet ökar också nyhetsvärdet, det kan handla om bilder, sakkunnigas uttalanden eller rapporter.

Detta gör att mer tilltro läggs till informationen och möjligheten för publicitet ökar. Var inte rädda för att lägga till en bild en rapport som styrker din nyhet. Även här går det att säsongsanpassa, skickar ni med en somrig bild med sol och glada människor som hänger samman med er nyhet är det lättare för journalisten att sedan ta till sig och skriva om det.

Upprör
Genom att uppröra skapas ett större engagemang hos journalisten, och detta leder följaktligen till en mer trolig utgivning. Uppröra kan man göra på många sätt, men det viktigaste är att komma ihåg att koppla nyheten till läsarens känslor. Genom en nyhet som redogör för orättvisor, maktmissbruk eller missförhållanden är det lättare att denna effekt åstadkoms.

Var fyndig – gör något kul!
Roliga, fyndiga och ibland små bisarra historier får oftare plats i media, det kan vara bra att alltid ha i bakhuvudet. Till sommaren eller högtider publiceras också många lite lättsammare nyheter. På bilden nedan har Bibendum, som är en vinimportör, publicerat recept på sommardrinkar.

Vin & Sprithistoriska Museet publicerar sin årliga tävling ”Årets snapsvisa”. Det är ett bra exempel på en nyhet som inte bara har stora chanser att bli omskriven i media, utan även når målgruppen direkt. I detta fall kan det vara potentiella besökare till museet som sitter hemma och knåpar på sånghäften och googlar efter inspiration.

Sammanfattningsvis, genom att anpassa och tänka efter lite när du skriver din nyhet ökar chansen till att det är just ditt företags nyhet som publiceras samt hittas av din målgrupp direkt.

Läs veckans PR-tips om att hitta intressanta nyheter i din organisation.

Annonser

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: