Journalistens vardag förändras – finns du där och stöttar med ditt PR-arbete?

Hur kan du som PR-kommunikatör dra nytta av den strukturomvandling som just nu pågår inom mediebranschen och då främst journalistkåren? Jo, erbjud journalisterna bra och genomtänkt källmaterial, attraktiva bilder och tillgång till videor så är du på god väg. 

Trend:
Journalister integrerar och söker källmaterial i social medier i det redaktionella materialet och öppnar upp dialogen till läsarna i på tex Twitter och Facebook.
Det blir allt vanligare att de traditionella journalisterna satsar på nätet. Många olika siffror fluktuerar på nätet men en av de mest trovärdiga är från Middleberg Communications and the Society for New Communications Research, som funnit att ca 70% av alla journalister använder sociala medier i sitt researcharbete (att jämföra mot 41% året innan). 

Skärmklipp Dagens Arena

I Sverige har både Expressen och TV4 nu särskilda redaktörer för sociala medier. Ett annat exempel är tidningen Dagens Arena som nyligen lanserade sin nya sajt, där det traditionella journalistiska arbetet är viktigt men där det också finns en tydlig fokusering på sociala medier.  Tanken är att redaktörerna ska föra ett samtal på nätet samtidigt som de sköter sitt arbete som journalister.   

– Man måste positionera sig ute där samtalet förs, säger Maria Georgieva, webbstrateg och marknadsförare på Dagens Arena i en intervju till Medievärlden. Maria citeras vidare med att redaktionen hela tiden ska ha örat mot marken och se vad folk säger på nätet i olika sammanhang. Twitterflöden är tex kritiska för att både delta och lyssna på konversationen. 

Tanken med den nya sajten är, förutom att öka interaktiviteten, att skapa en mer dynamisk sida med ljud och rörlig bild. Dels genom länkar till andra sidor men i förlängningen även i form av egenproducerat material. 

De PR-kommunikatörer som är långt framme och har ett brett pressmaterial som förutom själva pressmeddelanden också innefattar bilder, illustrationer och videor har stora möjligheter att få materialet publicerat på dessa interaktiva redaktionella nättidningar. Här är det viktigt att publicera varierat pressmaterialet i företagets pressrum och ladda upp det till de olika sociala medieplattformar (här kan MyNewsdesk hjälpa till med vårt Plus abbonemang som automatiskt publicerar material på Flickr, Slideshare, WordPress och Twitter). Allt för att få så träffsäker exponering som möjligt. 

Trend:
Journalister tar saken i egna händer
Ett annat tydligt exempel är när journalister tar saken i egna händer. Något som nu sker på sajten Newstilt.com. Här lägger journalister upp sina egna alster, säljer och marknadsför dem så att de når ut till fler läsare samtidigt som de bygger sitt eget varumärke (de måste dock vara godkänna och ”seriösa”). Sajtens ”affäside” är enkel -”NewsTilt is a place for you to engage with journalists as they report the news. It is community centered and personalised for your interests.”  Sajter som dessa kan komma att öka framöver – även i Sverige – och då gäller det att vara på tå och hjälpa journalister med bra källmaterial och också finnas tillhands om de behöver fördjupad information. 

Trend:
Ny teknik utmanar monopolen
Att sociala medier utmanar den traditionella nyhetsrapporteringen nämnde vi ju ovan. Men nu utmans även de monopol som ingen trodde kunde falla. För några dagar sen lanserades tjänsten som ska krossa Associated Press’ monopol på att förmedla nyheter till media. Tjänsten heter Publish2 och bakom den står Publish 2.0-bloggaren Scott Karp med ambition att skapa en helt öppen och oberoende plattform för media att sälja och distribuera nyheter och uppslag mellan varandra. Läs mer på Kristoffer Björkmans blogg PR 2.0. 

Trend
”Köpa” publicitet i redaktionella utrymmen
Om detta är en trend eller inte går att diskutera men möjligheterna öppnas allt mer för företag att faktiskt köpa sig plats i det redaktionella sammanhanget utan att någon ”gatekeeper” kommit emellan. Detta ämne valde också MyNewsdeks VD Peter Ingman att diskutera under ett seminarie vi arrangerade i våras.

Nuvarande trender gör det också än mer aktuellt att samarbeta med MyNewsdesk. Med laneringen av vår nya Fokus kanal och vårt samarbete med Eniro öppnar vi upp än fler möjligheter för våra kunder att nå ut träffsäkert med sina budskap.

Samtliga trender ovan har vi tagit  beaktande när vi tagit fram MyNewsdesks nya positioneringsstrategi – sammanfattat i korthet som The News Exchange Site. Vad vi menar?  Läs mer här >>.

Annonser

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: