PR-jobben ingen vill göra när det är fredag (eller någonsin?)

Äntligen fredag! Helgen närmar sig och väderkartan lockar med stora gula solar över nästan hela landet. Men alla kan inte ta ledigt – kommunikatörerna på BP och British Airways har fullt upp.

Att BP:s PR-avdelning jobbar dygnet runt just nu har ju tyvärr sina förklaringar. Kriskommunikation på högsta nivå och hur kunniga de anställda på PR-avdelningen än är har de det inte lätt. Inte nog med att de ska sköta det officiella PR-arbetet. De ska samtidigt också hantera de satiriska komikernas videor på Youtube och den fejkade, numera välkända, twitteravsändaren @BPGlobalPR.

@BPGlobalPR har under de senaste veckorna fått över 100 000 followers, betydligt fler än BP:s officiella Twitterkonto. Utöver att sprida mindre smickrande budskap om BP:s krisarbete, så har nu den fejkade och hemliga BP-twittraren börjat dela med sig av sina bästa  ”krishanteringstips” till media.

Nedan bjuder vi på topp -4 (kom bara ihåg att dessa inte kommer från den officiella PR-avdelningen!)

 1. Acknowledge the problem without acknowledging specifics. This was our very first tweet:
@BPGlobalPR: We regretfully admit that something has happened off of the Gulf Coast. More to come.

2. Be open about one piece of bad news and no more. You want to appear human, but you don’t want to appear like a bunch of idiots. There’s another word I’d use there, but I don’t think I can. It rhymes with mickleticks.
@BPGlobalPR: Sadly we can no longer certify our oil as Dolphin Safe.

3. Threaten legal action if anyone crosses a line. You’re in PR, but you need to make sure you flex your muscle and establish some ground rules.
@BPGlobalPR: Please do NOT take or clean any oil you find on the beach. That is the property of British Petroleum and we WILL sue you.

4. Choose the language for your campaign and you change the dialogue. For instance, people have called this oil spill an unmitigated disaster, an oilpocalypse and a catastrophe. So I spun it here…
@BPGlobalPR: Catastrophe is a strong word, let’s all agree to call it a whoopsie daisy … and sure enough almost every pundit calls it a ”whoopsie daisy” now. MISSION ACCOMPLISHED!

 

British Airways bjuder ombord Osama Bin Laden
Ett annat britiskt bolag – British Airway har inte hamnat mitt i en stor katastrof. Istället verkar det som det interna PR-arbetet gått snett och de har själva, väldigt kreativt, skapat lite problem.

British Airways lanserade nyligen ett nytt mobilt inchecknings-/boardingsystem internt. Företaget skrev om systemet i sin interntidning och hade illustrerat hur ett digitalt boarding pass skulle kunna se ut.

Missen? Det skissade boarding passet var utställt till världens mest eftersökta person – en viss herr Osama bin Laden. Vad som hände? Ja det letar företaget fortfarande förklaringen till. Ingen vet ännu vad som hänt…

Annonser

One Trackback

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Johan Schullström and Charlotte Ulvros, Catarina Clöwe. Catarina Clöwe said: Pr-jobben ingen vill göra när det är fredag (lr någonsin) http://bit.ly/cmkCpr […]

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: