”Betalväggar” på nättidningar minskar inlänkningar och riskerar utestänga sökmotorer – PR-kommunikatören måste aktivera sig

Nu lanseras ”betalväggar” på många nättidningar i USA. En trend som troligtvis kommer att fortgå och sprida sig till Europa. Tanken är att generera nya mediaintäkter för mediahusen, samtidigt som marknaden protesterar och slutar länka till intressanta artiklar. Med den här pågående trenden blir spridning i sociala medier och sökoptimerat pressmaterial allt viktigare.

Att många dagspress- och veckotidningar har haft finansiella problem under en längre tid är ingen nyhet. Det pågår just nu en stor strukturomvandling i branschen där mediehusens digitala och traditionella redaktioner går ihop (om de inte redan skett) och personalstyrkan skärs ned då upplagorna faller. En kort tillbakablick från det senaste decenniet hittar du här.

De digitala utgåvorna må öka läsarantalet men finansierar fortfarande inte verksamheten utan det är pappersutgåvan med sina fasta prenumerationsintäkter och annonsering som får finansiera sysselsättningen. Men detta är inte längre en hållbar ekvation. Något som också de stora mediehusen länge arbetat med och nu kommer resultaten. Idéerna är många, vissa bättre, andra sämre. Men faktum kvarstår lönsamheten försvinner och för att framtidens redaktioner och mediehus ska överleva måste de hitta  nya sätt att generera intäkter när papperstidningens upplaga minskar.

Newsday.com

Newsday.com

I oktober förra året lanserade, Newsday, en lokal nättidning på Long Island, en ”betalvägg” för sina läsare på newsday.com. Tidningen tog $5 i veckan för varje läsare om ville besöka sajten. Delar av sajtens innehåll som tex annonser, väder och aktiesidor var fortfarande gratis. Prenumeranter hade dock fri access till nätsidan.  Framgångsrikt? Tja, efter första veckan var det endast 35 personer som skrivit på årsavtal.

Wall Street Journal
Samtidigt har Wall Street Journal valt att ta betalt för delar av sina artiklar. Lyckas läsaren dock hitta artikeln på Google så kan du smyga in bakvägen. WSJ har länge varit den tidning som haft flest inlänkningar i USA, men efter införandet av delbetalningar så vägrar allt fler sajter och bloggare att länka till WSJ vilket resulterat i att de tappat sin första placering. 

The New York Times

Istället är det The New York Times som tagit över första placeringen, men det är en tidsfråga innan även de tappar sin pallplats. I januari 2011 lanserar tidningen en betalvägg som är lite annorlunda än vad de tidigare nämnda. Här köper läsaren istället ett antal artiklar som kan läsas on-line varje dag. Även Financial Times gör detta redan idag. Strategin är att fokusera på de läsare som är villiga att betala (ca 19% av läsarna) mot att förutsätta att intäkterna ska komma från online annonsering. Även här finns dock faran att bloggare kommer att sluta länka till sajten. 

Många andra nyhetskanaler väljer att fortsätta att erbjuda gratis innehåll. Förhoppningen står istället till att de stora tidningarnas ska tappa sina länkningar vilket gör andra online sajter större  och kan därmed få fler besökare vilket genererar fler annonsintäkter.  En del av strategin här är att skapa många fler sidvisningar utan större kostnad vilket gör sajten beroende av billigt innehåll. Här lanseras nu många nya bloggar som inte redigeras så hårt (vilket tar tid) och låter externa kontakter ladda upp innehåll på sajten.

The Chicago Tribune 
The Chicago Tribune lanserade nyligen ChicagoNow, en sajt som fokuserade på lokala event och kultur samt nationella nyheter med en lokal tvist. Innehållet genereras av  bloggare som inte tjänar några pengar. Verksamheten sköts av några webutvecklare vilket gör ChicagoNow mycket billigare än e Chicago Tribune’s chicagotribune.com.

Mr. Murdoch
Slutligen har vi Mr. mediemogul himself – Rupert Murdochs och hans Newscorp –  som nu på tisdag slår på en ”betalvägg” på brittiska The Times och dess söndagssyster Sunday Times. När väggen är aktiverad kommer det att kosta ett pund om dagen eller två i veckan för att komma åt innehållet, som också utestängs från alla externa sökmotorer. Läs hur det ska gå till i detalj här.  

Hur det kommer att gå kan bara tiden utvisa. Men en sak är säker. Det redaktionella material som finns innanför ”betalväggen” kommer i dagsläget att få färre läsare, men troligtvis mer dedikerade läsare då de får betala för att läsa nyheten.

Så vad betyder detta för PR-kommunikatören?
Jo, sökoptimerat pressmaterial och spridning i sociala medier kommer att bli än viktigare än idag. Att bearbeta pressen kommer fortfarande stå högst upp på agendan men samtidigt är det viktigt att hela tiden tänka på att få så stor spridning av ditt pressmaterial som möjligt och därmed nå slutanvändaren direkt oavsett om detta är en opinionsbildare, bloggare eller slutkund. Vill du bli uppdaterad hur du kan maximera ditt PR-arbete och enkelt och effektivt nå ut till din målgrupp utöver journalister? Ta del av våra tidigare blogginlägg nedan:

SEO-PR – Sökoptimera dina pressmeddelanden
Sökoptimera pressbilder  – Sökoptimera dina pressbilder för bättre spridning 
Ditt pressmaterial i sociala medier – Ladda automatiskt upp din pressinformation med vårt social media newsroom
Byt stress mot press – Optimera din presskommunikation och nå ut till fler

Annonser

One Trackback

  1. […] This post was mentioned on Twitter by MyNewsdesk, Carl Jacobsson, Lotta Fryklund, Catarina Clöwe, Charlotte Ulvros and others. Charlotte Ulvros said: Med betalväggar på nättidningar måste PR-kommunikatören aktivera sig – från MyNewsdesk kundblogg http://bit.ly/9BK2Hw #pr #marknadsföring […]

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: