Kundservice tipsar: Kategorisera rätt för bästa effekt

Att kategorisera pressmaterial rätt är mycket viktigt. Det påverkar nämligen i stor utsträckning vilka journalister och redaktioner som får ditt pressmeddelande.

Våra medlemmar kan skapa bevakningar på ämnen eller fritext. De flesta väljer dock att bevaka ämnen. Därför är det en bra idé att du innan du publicerar tar några minuter och tittar över våra kategorier, hur de är uppbyggda och hur ditt företag bäst kan använda dem. Kategorierna hittar du bl.a. på www.mynewsdesk.com bredvid sökfältet eller när du är inloggad och ska publicera.

Förutom att lära känna våra kategorier kan det vara bra att tänka på följande:

 Relevans är A och O
Att kategorisera utanför sitt område för att nå fler läsare väcker ofta mer irritation än nyfikenhet. Det betyder dock inte att du inte ska tänka brett. När du har valt den mest självklara kategorin så fortsätt fundera över vilka som skulle kunna vara intresserad av din nyhet.

Kom ihåg att kategorisera med underkategorier
Detta är viktigt eftersom risken annars är stor att du missar de journalister som bara är intresserade av just ett specifikt ämne. Handlar ditt pressmeddelande om till exempel dans, så bör du inte välja huvudkategorin Konst, kultur, underhållning utan en underkategori till denna, Dans. Då når du inte bara den lite smalare grupp som är intresserad av dans, utan även alla som är intresserad av Konst, kultur, underhållning. Väljer du en underkategori får du nämligen huvudkategorin på köpet.

 Är ditt pressmeddelande regionsspecifikt?
Då är det viktigt att välja region. De flesta lokaljournalister bevakar nämligen sin egen kommun eller län, och vill du att ditt pressmeddelande ska nå dessa får du inte glömma att lägga till det. Är ditt pressmeddelande inte regionsspecifikt lägger du inte till någon region.

Känner du dig osäker på hur du ska kategorisera ditt pressmeddelande så är du mycket välkommen att höra av dig till oss på kundservice@mynewsdesk.com.

Annonser

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: