Media om sociala medier: Daniel Kjellson (Aller Internet), Peter Pettersson (Aftonbladet) och Karin Adelsköld (bloggare, Lillagumman) ger tips till kommunikatören.

Daniel Kjellson (Aller Internet), Peter Pettersson (Aftonbladet) och Karin Adelsköld (Lillagumman) ger en skildring av sin vardag som redaktionschef, journalist och bloggare. De delar med sig av sina tankar om sociala medier och ger användbara tips som kan förenkla jobbet som kommunikatör.

Filmerna nedan kommer från seminariet ”Vad tjänar du på att modernisera din kommunikation?” som MyNewsdesk anordnat tillsammans med Branschkansliet. Där erbjöds kommunikatörer ett kikhål in i vardagen hos såväl traditionella journalister, bloggare, mediaägare som kommunikationschefer med exempel från företag som SJ och Facebook.

Idag är du (och alla andra) en egen mediekanal. Daniel Kjellson, Aller Internet.

Daniel berättar om Aller Internets tre regler för redaktörer;

1. Investera i innehåll, aldrig i plattform.
Tiden är över när en tidning kunde lägga 300 000 kronor på ett modereportage som användes i tryck en gång. Nu är det dags att återanvända materialet, om och om och om igen, i olika kanaler till fler ändamål.


2. Följ med innehållet länge.
Att bara skapa bra innehåll räcker inte, det innebär att man gjort max 60% av jobbet. Läsarna måste också hitta till materialet och de gör de inte automatiskt. För ut ditt material och locka läsare! Varje artikel behöver sin egen marknadsplan!

3. Låt inte de crazy dudes sitta vid spakarna.
När kostnaderna är noll, som de ibland upplevs, när man implementerar sociala medier, så är det lätt att bli för kreativ. Lösningarna blir mer idedrivna och inte alltid genomtänkta fullt ut – vilket gör att det är lätt att glömma bort den operativa sidan. Efter en månad, efter att engagemanget svalnat, så ska allt drivas av personerna på företaget, då är det viktigt att arbetet kontinuerligt följs upp och inte är för tungt.

Sociala Medier – Källa, konkurrent eller möjlighet? Peter Pettersson, Aftonbladet.

Det finns idag ingen svensk nyhetssajt som ärligt kan säga att de tjänar pengar, säger Peter Pettersson från Aftonbladet i sin presentation ”Sociala medier – Källa konkurrent eller möjlighet” och menar att den publicistiska verksamheten finansieras av överskott från annan verksamhet eller av riskkapital. Peter pratar om hur traditionella medier ser på sociala medier, idag och historiskt.

Peter pratar om etablerade v.s sociala medier och ger exempel på bloggar som har lyckats bli etablerade medier. Han menar att tidningarnas satsningar på sociala medier handlar om ”if you can’t beat them – join them” och berättar om ”Obamaeffekten”

Peter tror att vi bara har sett början på vilken interaktivitet sociala medier innebär. Alla kommer att vara uppkopplade inom 5-6 år, säger han i sin framtidsspaning. Medierna måste hitta en ny form av finansiering och etablerade medier kommer att upptäcka att de måste hitta en högre grad av användargenererat material, säger Peter och tar upp Svenska Fans som exempel. Vi får också höra hur Peter jobbar med sociala medier som journalist.

Hur når man bloggvärlden som kommunikatör? Karin Adelsköld, teknikbloggen Lillagumman.

Karin berättar att 77% av svenska journalister använder sig av sociala medier i sitt arbete och hittar gärna källmaterial i bloggar.  38% av svenska bloggläsare har köpt en vara de läst positivt om, men lika många har också valt att avstå ett inköp baserat på ett negativt uttalande på en blogg.  Hela 5% av läsarna har klickat på en annons i en blogg.

Karin Adelsköld berättar om fördelar med publicitet i bloggar och ger användbara tips om vad du som kommunikatör bör tänka på när du kontaktar en bloggare jämfört med en traditionell journalist.

Se Karins tips till kommunikatören

Annonser

One Trackback

  1. […] This post was mentioned on Twitter by MyNewsdesk, Pernilla Åström. Pernilla Åström said: Ingen svensk nyhetssajt kan ärligt säga att de tjänar pengar idag, säger Peter Pettersson, Aftonbladet, se film: http://bit.ly/aY8Gur […]

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: