Möt dagens PR-student – morgondagens kollega och medarbetare

Framtidens PR-studenter lär sig de traditionella kommunikations- och PR-teorierna, samtidigt som de lever och andas sociala medier och har tydliga åsikter om hur morgondagens kommunikation kommer att se ut. Ett perspektiv som torde vara intressant då dessa elever, inom kort, är morgondagens kollegor och medarbetare.

Ett tillfälle att komma dessa elever lite närmare är under årets upplaga av PR-konferensen Communicare 2010 som går av stapeln 27 och 28 maj i år.  MyNewsdesk valde nyligen att sponsra en PR-student som ville delta i årets upplaga kostnadsfritt och på så sätt få möjlighet att förkovra sig lite extra i sitt valda gebit.

Vi passade på att ställa ett par frågor till ”vår” PR-student Kevin Bengtssion, första år student (termin två) på Informations- och PR-programmet vid Mittuniversitetet i Sundsvall, om hans tankar om sin framtida arbetsgivare.     

Vad ser du som den viktigaste utmaningen för dagens mer traditionella arbetsgivare när de nu ska anställa unga hungriga kommunikatörer som kan allt om sociala medier och den ”nya digitala” världen? Har du några konkreta råd?
– Jag tror att den viktigaste utmaningen för de mer traditionella arbetsgivarna är att inte blunda för den otroligt snabba utveckling vi befinner oss i. För de yngre generationerna är sociala medier inget märkvärdigt utan något helt naturligt. Samtidigt tror jag att de yngre generationerna förstår varför information och PR är viktigt. I takt med att nya kanaler dyker upp varje dag blir även kommunikationen viktigare och detta är något de yngre generationerna verkligen tar till vara på.

Det känns egentligen fel att ge råd till personer som säkerligen har mycket mer erfarenhet än mig, men öppenhet för användning av nya medier och kanaler är mitt råd. Just nu pratar vi om sociala medier som separata medium men jag tror detta så småningom kommer smälta in i alla andra kommunikationsområden.

Vad är viktigast för dig som student när du väljer arbetsgivare och hur vill du bli bemött i din nya arbetsroll?
 – Jag brinner för kommunikation och det är just därför jag läser information och PR och hoppas därför kunna hitta en arbetsgivare vars värderingar präglas av god kommunikation i alla former. De yngre generationerna har ett stort kunnande och engagemang gentemot nya medier och detta är något jag tror äldre generationer kan dra nytta av och lära sig av.

Därför väljer jag arbetsgivare som inte är rädda för att testa nya kommunikationsvägar. Jag söker också en arbetsgivare som tillåter mig att testa mig fram, och som därför har tålamod. Arbetsgivare inom PR och kommunikation bör idag också ha förståelse för att viss kommunikation inte kan mätas, vilket de inte bör se som ett misslyckande utan som ett faktum inom de nya medier vi idag arbetar med.

Vad är de två viktigaste sakerna som ni lärt er på utbildningen som du tror du kan applicera i arbetslivet?
Detta är en svår fråga då jag fortfarande befinner mig i startgroparna av min utbildning. Men de viktigaste sakerna jag kommer lära mig och sedan ha användning för i framtiden tror jag inte utbildningen kommer att lära mig. Universitetet tillhandahåller däremot användbara verktyg för oss studenter men i slutändan handlar det om huruvida var och en lär sig tänka kreativt själv och utanför ramarna. De viktigaste sakerna i livet tror jag inte någon bok kan lära ut. Vi läser flera kurser om strategisk kommunikation och detta är definitivt något jag tror kan vara viktigt i framtiden. Företags interna och externa kommunikation banar väg för framgång och utan en god kommunikation är företag chanslösa att nå sina strategiska mål.

Dessutom anordnar vi PR-konferensen Communicare som jag tror är det närmaste ett riktigt jobb man kan komma som student. Arbetet runt projektet har hittills varit enormt lärorikt och är definitivt något jag kommer ha användning för i framtiden.

 

Kevin tipsar – besök Communicare 2010!
Sedan starten 1997 har konferensen Communicare haft som syfte att samla studenter, yrkesverksamma och forskare inom PR- och kommunikationsbranschen för intressanta samtal och kontaktskapande. I år är inget undantag. Tack vare Mittuniversitetets informations- och PR-studenter kan Communicare kalla sig Sveriges mest framstående PR-konferens. Anledningen är enkel. Mittuniversitetet är nytänkande och låter sina studenter utvecklas i samma takt som branschen. Därför ska just du ta chansen att träffa likasinnade människor som brinner för morgondagens kommunikation. Besök Communicare i Sundsvall den 27:e och 28:e maj så förstår du varför!

Läs mer på http://www.communicare2010.se/

One Trackback

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Charlotte Ulvros, Charlotte Ulvros. Charlotte Ulvros said: Möt dagens Pr-student, morgondagens medarbetare på #MyNewsdesk kundblogg http://bit.ly/91tJqr #Communicare 2010 #pr […]

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

