Veckans pr-tips! Låt dig inspireras av andras goda exempel!

Att kontinuerligt få nya idéer och inspireras av vad andra företag och kommunikatörer gör är ofta det absolut bästa sättet att själv komma på den där lilla extra idén till kommande aktiviteter. Här bjuder vi därför på bra exempel från olika branscher som kan hjälpa dig få igång ” de grå” så här i början av veckan.

Uppfriskande Facebook fanpages från modevärlden
Först ut är nio exempel på bra Facebook fanpages från modebranschen. De här sidorna kan inspirera alla som arbetar i detaljhandeln då det går att ”norpa” många idéer och omvandla dess till sin egen bransch.

Sociala mediekampanjer med resultat
Att ta sig an sociala medier och planera kampanjer på dessa plattformar skapar oändligt med möjligheter. Ibland kanske för många. Ett par företag som lyckats bra med sina kampanjer är bla den amerikanska armen, Canadian Club whiskey, snabbmatskedjan Del Taco, varumärket Vitamin Water som helt valt bort en egen hemsida och enbart satsar på Facebook, samt Ikeas främsta konkurrent i USA detaljhandelskedjan Target.  Låt dig inspireras!

Inbjudan via YouTube
14-18 juni 2010 står Karlstad värd för världskongressen World Summit, som samlar världens främsta experter och inspiratörer när det gäller barn, ungdomar och media. När inbjudan till Drottning Rania av Jordanien skulle författas skrotades det högtidliga brevet och resultatet blev en inbjudan via YouTube. En kul ide som kan vara värd att prova!

Skapa ett social media newsroom för enbart en produktkategori
Att kommunicera företagets alla varumärken och produkter i ett social media newsroom är effektivt. Men ibland kanske inte alla produkter är passande för ändamålet då det saknas press- och bildmaterial. Varför då inte satsa på att lyfta upp en av företagets produktkategorier och lyfta den. Det har företaget Duni gjort som dessutom döpt sitt social media newsroom till det passande namnet Atmosfär. Här kan konsumenter ta del av nyheter, inspiration och tips kring allt som skapar atmosfär och gemenskap på det dukade bordet.

Ett bra exempel för hur ett företag kan kommunicera direkt med konsument inför sommarens alla högtider som torde locka till ökad försäljning av kategorin.

Vill du läsa  mer om vad ett social media newsroom är? Läs vårt tidigare blogginlägg här >>

Och nu till något helt annat
Och slutligen… Häll upp nytt fräscht kaffe, luta dig tillbaka och få dig ett par minuter av värdefull skrattid när du läser dessa dråpliga ”out of office” svarsmail. Svaren är roliga, men kanske inte helt optimala utifrån kommunikatörens och marknadsförarens perspektiv… Väl värt att betänka hur du som kommunikatör ska hantera företagets out-of-office svar i helhetskommunikationen.

Har du fler tips som kan inspirera ? Hör gärna av dig och dela med dig!

Annonser

One Trackback

  1. […] This post was mentioned on Twitter by MyNewsdesk, Peter Ingman, Tina Fors, Tina Fors, Pernilla Åström and others. Pernilla Åström said: RT @mynewsdesk: Veckans #PR-tips från #MyNewsdesk: Lär av andras goda exempel http://bit.ly/976m6y #PR #marknadsföring #socialamedier […]

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: