Snabba PR-tipset – Skriv din sociala media strategi på 5 minuter

 Kräver chefen en social media strategi imorgon? Och du vet inte var du ska börja, då möjligheterna förändras snabbare än vad du hinner få godkänt på ditt första utkast?  Ta en paus på 5 minuter, andas och prova att skriva strategin på 5 minuter.

Med ett medielandskap som förändras så snabbt, kan det vara bra att i alla fall ha tumregler att hålla sig till innan organisationen är med på banan. Några av dem har vi publicerat i vår grundare Kristofer Björkmans PR 2.0 blogg tidigare – dvs vad man ska tänka på innan man börjar aktivera sig i sociala medier.  

Men är ditt företag nu redo att ta ett kliv ut i denna kunddrivna,och  för somliga företag, skrämmande sociala miljö kräver chefen med största sannolikhet att du tar fram en social media strategi som komplement till din marknads- eller mediaplan. Och det är ju inte helt lätt att få fram en sådan på kort tid. Speciellt som du själv förstått att bästa sättet är att prova sig fram och sedan forma riklinjer för vad som ska sägas, hur kunderna ska bemötas och vilka sociala plattformar som passar bäst för det. 

Men så ter sig inte alltid verkligheten. Imponera därför lite extra på chefen genom att skriva din sociala media strategi på 5 minuter! Det är en  kul, och samtidigt hjälpsamt ”test”, även om den självklart inte ska tas helt seriös . Men den ger dig en bra indikation vad du bör ha med när det är dags för ditt företag att skriva ihop sin strategi och taktiska plan för företagets online-närvaro.

Och testet är gratis – så har du 5 minuter? Klicka dig vidare till Policy Tool  och prova >>.

Annonser

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: