SEO PR – sökmotoroptimera dina pressmeddelanden


SEO PR – handlar om att sökmotoroptimera pressmeddelanden och annan pressinformation för att förbättra närvaron på sökmotorer som Google.

Söktjänster på webben blir allt viktigare arbetsredskap inom journalistiken. Hela 95% av journalisterna svarade i PR-byråns Arketis undersökning 2009 att de använder söktjänster som Google eller Yahoo. 87% anger att de använder webben för att hitta nyhetskällor och 89% för att få idéer och uppslag. Vår ambition är att dina nyheter alltid ska finnas där journalisterna och andra målgrupper finns och söker, varför Google är en viktig kanal för pressinformation.

Två fördelar när du publicerar din pressinformation med MyNewsdesk är att du snabbt får publicitet både i redaktionella nyhetsflöden och på webbsöktjänster.

Publicitet på Google Nyheter – redaktionellt nyhetsflöde
När du publicerar en nyhet på MyNewsdesk så görs den tillgänglig inte bara på webbsök utan även i nyhetssök, som Google och Yahoo, eftersom dessa har klassificerat MyNewsdesk som en nyhetskälla. Det gör att dina nyheter publiceras i ett redaktionellt nyhetsflöde vilket ger större trovärdighet och du själv har möjlighet att påverka hur ditt varumärke presenteras. Inte minst är det bra för krishantering, där era egna uttalanden finns med bland artiklarna i det redaktionella flödet.

Din nyhet hittas snabbare av sökmotorer
Det tar alltid en tid för sökmotorer att hitta till innehållet på en sajt. När det gäller sökmotoroptimering är det något som man ska tänka långsiktigt på eftersom det kan ta månader innan åtgärder slår igenom. Genom att publicera dina nyheter på MyNewsdesk så indexeras ditt material snabbare eftersom MyNewsdesk.com ständigt indexeras av Google och övriga sökmotorer. En nyhet som publicerats på MyNewsdesk hittas ofta redan samma dag av sökmotorerna.

Så kan du själv öka träffsäkerheten när du publicerar din pressinformation via MyNewsdesk

När journalister söker på nyckelord på Google webbsök såväl som Google news, inom intresseområden och aktuella teman som de önskar skriva om som kan vara relevant för ditt företag, så är det viktigt att din pressrelease är optimerad för dessa sökord så att de finner just ditt pressmeddelande eller sakkunnig kontaktperson.

5 tips för hur du själv kan jobba med sökmotoroptimering när du publicerar ett pressmeddelande på MyNewsdesk:

1. Identifiera nyckeleord
Identifiera vilka värdeord som ditt företag vill bli förknippade med och bestäm vilka av dem som är mest relevanta för den enskilda nyheten. Ta också hänsyn till vilka nyckelord som du tror att dina målgrupper använder när de söker på Google. Ett exempel kan vara om mottagaren inte är lika insatt i branschtermer som du – då är det extra viktigt att använda mer generella beskrivande ord som komplement (tex högprestandabil vs. sportbil). De ord som du vill optimera för sökmotorer bör finnas med i brödtexten i ditt pressmeddelande, ju tidigare i texten desto bättre.

2. Rubrik och sammanfattning
Nyckelorden är också styrande i rubrik och ingress/sammanfattning. Rubriken bör innehålla det viktigaste ordet, detta ska också finnas tidigt i rubriken. Sammanfattningen är mycket central då den används som beskrivning av sidan hos sökmotorerna (max 160 tecken), men också för att skapa ett vidare intresse hos läsaren. Sammanfattningen används även i andra listningar, bl a på MyNewsdesk söksida eller i ditt pressrum, där rubrik och sammanfattning visas för varje nyhet. Återigen bör nyckelorden finnas tidigt i texten.

3. Tags lockar sökspindlar

Att tagga innehållet är speciellt viktigt då sökspindlar indexerar innehållet baserat på dina tags. Tagga med relevans och inte i onödan.  Tre till fem relevanta taggar brukar vara tillräckligt för att få relevant trafik, ibland behövs ett par till. Dina tags blir meta-keywords för sidan. När du använder tags skapar du (med plusabonnemang, dvs social media newsroom) även ett eget taggmoln som är specifikt för ditt pressrum. Det visar dina vanligaste tags och fungerar som kategorisering för nyheterna i ditt pressrum.

4. Länkar
Att använda dig av hyperlänkar i ditt pressmeddelande påverkar sökmotoroptimering positivt och gör nyhetsinnehållet rikare. Du kan också använda inlänkar. Det innebär att du länkar mot din pressinformation, tex från din hemsida. Textlänkar ska innehålla de ord som du vill optimera för, men om du skapar flera textlänkar från olika sajter till ditt innehåll så bör du variera texten i länken på de olika sidorna.

5. Bilder, videos och dokument driver trafik

Genom att sökoptimera även andra informationstyper, som bilder, video eller dokument, driver du mer trafik till ditt pressrum. Skriv rubriker, sammanfattning, tags, nyckelord och döp filer till relevant namn så blir materialet mer sökbart i en mängd olika sökmotorer beroende på materialtyp, som Google bilder eller Picsearch.  Relaterar du också de olika källorna till varandra på MyNewsdesk så driver du mer trafik mellan mediatyperna.

Kom ihåg – kvalitativt innehåll påverkar din trovärdighet
En sak som är viktig att komma ihåg i jakten på sökmotoroptimering är att bibehålla nyhetsvärdet, att lyfta upp det centrala nyhetsinnehållet i din nyhet. Svara på Vad? Varför? För vem? Kvaliteten på ditt budskap påverkar din trovärdighet och relationen med media och andra målgrupper på sikt. Om ditt innehåll är bra så kommer också fler att länka till sidan, vilket på sikt gör att sidan får högre rankningsvärde hos sökmotorerna. Win Win.

Så mäter du din SEO PR

En nyckelfråga inom PR är att kunna mäta sitt arbete. I det här fallet kan du tydligt se hur väl du lyckats, och använda den kunskapen för att bli ännu bättre på SEO PR. Med analystjänsten Webbanalys (ingår i vårt plusabonnemang) kan du se hur mycket trafik som har genererats till ett pressmeddelande eller annan informationstyp från olika sökmotorer och vilka sökord som besökaren har använt.

Du kan även klicka på sökordet för att se mer information om din besökare, som tidpunkt och varifrån han eller hon kommer.

Vill du läsa mer om SEO så kan jag rekommendera en titt på Sökmotorkonsult med mycket användartips.

4 Comments

  1. Erik
    Posted 8 mars 2010 at 16.01 | Permalink | Svara

    Bra artikel! Vass information!

    • Pernilla
      Posted 8 mars 2010 at 17.34 | Permalink | Svara

      Tack Erik, kul att höra!

  2. Posted 9 mars 2010 at 17.52 | Permalink | Svara

    Bra sammanfattning!
    Google strävar naturligtvis efter att deras svar skall vara relevanta för de som använder sökmotorn. Det är deras styrka. + att de alltid varit okomplicerade och icke-överlastade i sina program och även startsidan.

    Mitt rekryteringsföretag får ungefär hälften av kunderna inom rekrytering från företag som hittat mig på Googles förstasida, där jag hamnar med de flesta relevanta sökord. + ett antal artiklar i tidningar pga att journalister hittat mig via Google – t.ex veckans affärer och Computer Sweden. Att försöka hamna högt på Google är rätt kul!

  3. Posted 16 mars 2010 at 12.53 | Permalink | Svara

    Bekräftar vad vi visste och vad vi gör, men vi kan alltid bli bättre. Bra med exempel på hur vi kan använda Webbanalysen konkret.

3 Trackbacks

  1. […] Eftersom all din information sökmotoroptimeras för Google så är det viktigt att tänka på vad du använder för ord i pressmeddelanden och beskrivningar av annat material. Läs mer om sökmotoroptimering av pressmeddelanden. […]

  2. […] – Sökoptimera dina pressmeddelanden Sökoptimera pressbilder  – Sökoptimera dina pressbilder för bättre spridning  Ditt […]

  3. […] Läs mer om hur du sökordmotoroptimerar din PR här >> […]

Kommentera

Required fields are marked *

*
*