Analysera trafiken i ditt pressrum – vem utöver journalisterna läser din pressinformation?

Vem besöker ditt pressrum? Är det journalister, bloggare eller din marknad direkt?

Vi ställer den frågan till PR-ansvariga titt som tätt, men hittills har ingen riktigt kunnat svara på den.

När du publicerar pressinformation, oavsett om det är pressmeddelanden, mindre nyheter, blogginlägg, bilder eller video så är vi övertygade om att det är fler än traditionell press som har intresse av den. Besöksstatistiken i vårt publiceringsverktyg och spridningen av våra kunders nyheter på webben ger tydliga indikationer på att det är så.

Nu har vi lagt till tjänsten webbanalys till vårt mest sålda abonnemang: MyNewsdesk PLUS. Såvitt vi vet erbjuder inget annat PR-verktyg något liknande varken i Sverige eller internationellt. Du har sedan tidigare kunnat se utförlig statistik på distribution till journalister och redaktioner och antal besökare. Webbanalysen kompletterar genom att redovisa varifrån övriga besökare på ditt pressrum kommer. Du ser bl a:

  • vilka sökord som använts på sökmotorer för att landa på din nyhet
  • besökare som kommit till ditt material via länkar på/från andra webbplatser
  • varifrån i världen besökarna kommer
  • när besöket ägt rum och hur många- samt vilka sidor som besökaren har tittat på

Vad innebär webbanalysen?

I ditt pressrum (såvida du har PLUS-abonnemang) har du fått en ny rubrik ”Webbanalys” under Statistik.

Startsidan, ”dashboard” på ditt publiceringsverktyg visar de senaste inlänkarna och sökningarna. På översiktssidan för webbanalys visas fördelningen av varifrån dina besökare kommer, från söktjänster eller länkar. De vanligaste inlänkarna och sökningarna som lett besökaren till ditt pressrum visas i form av taggmoln.

Du som har flera pressrum som är kopplade till varandra väljer vilket pressrum du vill se webbanalys för uppe till vänster i Publicera.

Du väljer själv vilken tidsperiod du vill se webbanalysen för, som i statistikverktyget.

Besökare från länkar: Länkar visar den trafik du fått av att personer har länkat till ditt pressmeddelande, bild, video eller annan typ av nyhet. Bilden nedan visar vilka källor som har länkat till vår pressinformation under den valda perioden.

För att se mer detaljerad information kan du klicka på källan, Facebook i exemplet nedan. Då ser du hur många personer som hittat din information den vägen och varifrån besökarna kommer. Det senare ser du på markeringarna på kartan.

Besökare från sökmotorer: Se vilka sökmotorer som genererat besök på dina nyheter. Du ser precis hur många besök respektive söktjänst genererat och om det är webbsök, bildsök, videosök, bloggsök eller något annat. Du ser också vilka sökord besökaren har använt. Följ upp enskilda besök med hjälp av en liknande karta som ovan för länkar.

Detaljerad analys: Du kan följa upp varje besök som genererats av sökmotorer eller inlänkar genom att klicka på ”Visa”. Där ser du var personen kommer ifrån, vilka sökningar de gjort eller länkar de klickat på och hur många sidor de tittat på under sitt besök.

Nedan kan jag tex se att någon på PS Communications i Göteborg har varit inne på mitt pressrum den 9 december klockan 15:43. Han eller hon har sökt på ”social media” på Google Images och hittat min bild ”Social media map”. Personen har denna gång tittat på endast en sida under sitt besök på mitt pressrum.

För mer information om hur du kan använda webbanalysen, eller om du har testat webbanalysen och har synpunkter eller annan feedback – tveka inte att kontakta kundservice på 08-6448950 eller kundservice@mynewsdesk.com

Annonser

2 Trackbacks

  1. […] Publish kundblogg Skapa ditt social media business card på MyNewsdeskVem läser dina nyheter? Ny analystjänst på MyNewsdeskGrattis vinnarna i Årets Pressrum 2009!Organisera dina bilder med etiketterDe bästa pressrummen i […]

  2. […] du lyckats, och använda den kunskapen för att bli ännu bättre på SEO PR. Med analystjänsten Webbanalys (ingår i vårt plusabonnemang) kan du se hur mycket trafik som har genererats till ett […]

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: