City Gross synkar sina nyheter med Twitter på MyNewsdesk

City Gross är ett av de företag som omfamnar möjligheten till förmedling av sina nyheter i sociala medier.

City Gross publicerar nyheter på Twitter med MyNewsdesk

City Gross publicerar nyheter på Twitter med MyNewsdesk



De nya funktionerna som lanseras med MyNewsdesk låter företag kommunicera fler nyhetstyper, i fler kanaler, till fler i sin målgrupp.  Allt med samma mål, att se till att informationen finns där målgrupperna finns och söker efter den, och kopplingen till social media blir starkare.

Sociala medier har sedan länge stor plats på Newsdesk. Besökare på sajten kan rekommendera och dela med sig av företagens material på Facebook, MySpace, Delicious, digg osv samt blogga och kommentera, viket visas i anslutning till nyheten om företaget valt den funktionen. När företagen publicerar sin information med MyNewsdesk:Publish kan de nu även ladda upp sitt material direkt på Twitter, Youtube, Flickr och andra typer av social media.

– Det ska i princip gå att ladda upp information överallt där din målgrupp söker, säger Kristofer Björkman, grundare och produktchef.

Företag har även möjlighet att publicera blogginlägg och mindre nyheter vid sidan av pressmeddelanden. Den research som Newsdesk tidigare gjort visar att företag i allmänhet har mycket mer att berätta än det som omfattas av det traditionella pressmeddelandet. Och att journalisterna på andra sidan ofta är intresserade av just de mindre nyheterna, och även reflektioner. På det här sättet kan företagen förmedla fler typer av nyheter utan att vara rädda att spamma journalisten som själva väljer vad de vill bevaka.

Bergendahl & Son
, med varumärken som City GrossGranitGlitterBolagret och Salt&Pepper, är ett av de företag som välkomnar lanseringen av MyNewsdesk. För City Gross är det en viktig komponent i företagets satsning där de strävar efter att bli Sveriges mest tillgängliga livsmedelsbutik och att möta konsumenterna där de vill bli mötta.

City Gross är ett av de dotterbolag till Bergendahl & son som nyligen skapat ett social media newsroom på MyNewsdesk.com, och planerar att publicera sina pressmeddelanden, bilder, video och även mindre nyheter där. Peter Lund, VD på BergendahlsGruppen menar att ”kan vi göra det enklare för våra kunder att ha kontakt med oss blir det sannolikt mer attraktivt att handla på City Gross. Därför är satsningen på sociala medier en viktig del i vår nya affärsplan för att fortsätta ta marknadsandelar”. På BergendahlsGruppen planerar man att starta social media newsrooms för alla sina butikskedjor.

På Twitter kommunicerar företaget mycket av sina specialerbjudanden och dylikt. Där vill man också berätta om vad man gör i företaget, med länk till nyheten för dem som vill läsa mer, kommentera eller kanske blogga om den. Detsamma gäller för Flickr och Youtube, för delning av bilder och video, som man lagt till som kanaler i sitt konto på MyNewsdesk:Publish. Peter Mårtensson, som ansvarar för sociala medier på City Gross ser närvaron inom sociala medier som en hygienfaktor och vill medverka till att konsumenterna upplever att City Gross ligger i framkant när det gäller tillgänglighet.

Granit
är ett annat Bergendahlsföretag, som med sina nyheter och bilder på MyNewsdesk kniper första platsen på Google för både webbsök, bildsök och nyhetssök för sin produktserie inom Omtanke-projektet. Det gör att de når intresserade journalister och andra opinionsbildare, men även konsumenter direkt.

Läs mer

Annonser

One Comment

  1. Posted 29 september 2009 at 16.28 | Permalink | Svara

    Spännande och helt rätt i tiden!
    Emily Gray / http://www.grays.se

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: