Svenska företag ligger efter inom sociala medier

Enligt undersökningsresultat som PR-byrån Bite Communications publicerade på Newsdesk den 25 juni.  Kartläggningen som byrån har låtit genomföra visar att svenska börsnoterade bolag generellt har lägre närvaro inom sociala medier jämfört med amerikanska företag. Den svenska listan toppas av Ericsson som dock har en bit kvar till amerikanska datortillverkaren Dell.

Studien syftade till att ta reda på i vilken utsträckning de 20 största IT- och telekombolagen i Sverige och USA, noterade på Nasdaq OMX, använder sig av sociala medier i sitt kommunikationsarbete. Resultaten jämfördes sedan även med de 20 största noterade bolagen i Sverige.  Totalt ingår 60 företag i studien som omfattar företagens pressrum, webbplatser, företagsbloggar samt deras närvaro inom sociala medier. Undersökningen omfattade totalt nio kategorier och 42 kriterier.

Resultatet visar att de svenska IT- och telekombolagen är sämre på att använda sig av sociala medier i syfte att kommunicera externt: medeltalet är 3,75 mot de amerikanska bolagens 16,6 (av maximala 36).

– Ett modernt pressrum anpassat för sociala medier ska inte bara innehålla information och bild, utan även bjuda in till dialog och göra det enkelt för användaren att sprida vidare företagets information, säger Henrik Östmark på Bite Communications.

Det är precis vad vi på Newsdesk jobbar för varje dag, så vi är inte förvånade att majoriteten av företagen på den svenska topplistan återfinns på Newsdesk. Se exempel på pressrum för Skanska, Volvo (Personbilar) och Microsoft.

Läs mer och se listan på topp fem av svenska och amerikanska IT-bolag

Bild 18

Annonser

3 Comments

  1. Posted 26 juni 2009 at 10.59 | Permalink | Svara

    Kan rekommendera att läsa boken ”Groundswell” skriven av Forrester research – innehåller mkt teknografisk stat.

    / Joakim

  2. Posted 26 juni 2009 at 11.07 | Permalink | Svara

    Jag förstår inte. Jag trodde utifrån rubriken att det här skulle handla om hur företag kan dra nytt av social media.

    • Pernilla
      Posted 2 juli 2009 at 15.38 | Permalink | Svara

      Det var tråkigt om jag var otydlig. Fast då hade jag nog skrivit ”så kan du dra nytta av sociala medier” 😉 Ville mest ge våra kunder en eloge för att de följer Henriks tips på hur man underlättar för användaren att sprida vidare företagets information. Vilket i ju för sig är ett sätt för företag att ”dra nytta” av sociala medier genom att öka chanserna för att de ska plocka upp materialet och för att skapa dialog. Har du tips som du tror att våra kunder har intresse av så tar jag gärna emot dem. Ha en underbar sommar!

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: