Universal search placerar Akademiska sjukhusets pressmeddelande i topp på Google webbsök

Google universal search allt vanligare i Sverige. Det började redan i början av seklet med att Eric Schmidt (CEO) önskade ideér för ”splashy search”. En av idéerna som kom upp var ”universal search”, som även presenterade andra typer av information, etc i sökresultatet för en vanlig websökning, ex nyheter från nyhetskällor.

Universal har sen dess vuxit sig stark i USA. Kolla bland annat sökningen ”darth vadar” och ”steve jobs”. Sen en tid har små försök gjorts i Sverige, och såvitt jag kan se så verkar det som om ”universal search” blir allt mer populär även här.

Detta är något som är mycket glädjande för de företag som släpper sina nyheter via Newsdesk, då dessa nyheter inte sällan hamnar högt upp i det vanliga webbsöket. Ett bra exempel är Akademiska sjukhusets nyhet ”Akut blodbrist tvingar Akademiska ställla in operationer”. Nyheten toppar googlesökningen ”akut blodbrist” på webben då Google News först plockat upp den, och ”universal search” sen sett till att ge den placeringen även i webbsöket. Att nyheten dessutom fått gott genomslag i media är en bonus.

Universal search placerar Akademiska sjukhusets pressmeddelande i topp på Google webbsök

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Annonser

One Trackback

  1. By SEO videooptimering | Searchmanager on 2 februari 2010 at 10.22

    […] den effektivaste sättet att nå en toppranking på Google, eftersom Google favoriserar det universala framför det traditionella […]

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: