Cisions avveckling stärker Newsdesk som växer kraftig

Newsdesk strategi att från start fokusera sig helhjärtat på att bli bäst på att förmedla företags pressinformation har visat sig helt rätt. Det framstår med all önskvärd tydlighet nu när Cision avyttrar sin Monitor- och Analys-verksamhet i Sverige och Norge till Infopaq, till förmån för sina Plan- och Connect-tjänster i nämnda region.

Visst har vi sneglat på det breda tjänsteutbudet, och stundtals tvivlat när en del företag på marknaden efterfrågat den sk helhetslösningen, men vi har trots det inte rubbats i vår tro på en spjutspetstjänst.

Tre nya systemutvecklare till Newsdesk

Nu kan vi glädjande konstatera att Newsdesk ligger i framkant vad det gäller förmedling av pressinformation. Vi har växt med 100% vart och ett av de senaste åren, och befinner oss i pole position inför en internationell lansering senare under året.

För att fortsätta att accelerera i samma riktning har företaget rekryterat tre nya utvecklare tillika Ruby Rails-experter.

Kristofer Björkman kommenterar: ”Cisions avyttring  logisk och rationell”

Att Cision säljer sin kärnverksamhet – Monitor och Analyze – till Infopaq Internationel kom som en fullkomlig överraskning för de flesta som jobbar inom PR och information i någon form. Alla PR-konsulter, informationschefer, konkurrenter, samarbetspartners, som Newsdesk talat med är mycket förvånade. Ja, t o m anställda på Infopaq anade föga vad som var på gång när de nyligen kallades till samling. Någon Newsdesk talade med anade t o m det motsatta; att Cision skulle göra anspråk på deras verksamhet. Men så var alltså inte fallet.

Enligt pressmeddelande från Cision kommer transaktionen ”att slutföras den 31 mars 2009 och omfatta Cision Sverige AB och Cision Norge A/S, dock inte verksamheten inom Plan och Connect som kommer att separeras före slutförandet och behållas av Cision”.

Vad fan händer, Cision?” skriver Jerry Silfwer (Springtime), ”Cision säljer halva bolaget” skriver Dagens Media. ”Cision halveras” skriver Resumé. Och – ja – faktum är att verksamheten som Cision nu avyttrar står för mer än hälften av såväl personal som intäkter i Norden och Baltikum. Den avyttrade verksamheten har cirka 300 anställda, och intäkterna uppgick till cirka 240 miljoner kronor under 2008 i Norden och Baltikum. Att jämföra med det som blir kvar i denna region (Plan och Connect-verksamheten, dock med bibehållen Monitor- och Analyze-verksamhet i Finland och Litauen) med ca 225 anställda och intäkter som under 2008 uppgick till cirka 205 miljoner kronor.

Det som alla nu frågar sig är ”Varför!?”

Hans Gieskes, VD och koncernchef för Cision, förklaring i pressmeddelandet ger indikationer:

– Avyttringen är ett viktigt steg i den nödvändiga förändringen av vår nordiska verksamhet. Den kommer dels att bidra positivt till Cisions finansiella resultat och globala strategi, dels att stärka förutsättningarna för de avyttrade verksamheterna som en del av Infopaqs verksamhet.

Den som följt Cisions verksamhet senaste tiden, och inte minst läst senaste årsredovisning för 2008, har inte svårt att dra kvalificerade slutsatser: Ett ärligt försöka att förbättra lönsamheten. Företaget blöder!

Koncernen backade 270 miljoner kr och Norden och Baltikum med 9 miljoner kr för 2008. Kraftig försämring mot 2007. Omvärldsbevakningen (fd Observer) har inte lyckats repa sig sen den kraftiga konkurrensen från de då ”nya” digitala omvärldsbevakningssystemen som gjorde sitt intåg i början av seklet, då Observer fortfarande klippte i tidningar. I slutet av förra året varslade man 50 anställda i regionen. I början av detta år sålde de sin danska verksamhet med 70 anställda, som de aldrig fått snurr på. Och nu klipper man alltså av hela gamla ”Observer” med 300 anställda.

”Kill your darlings” brukar ju vara ett klassiskt framgångskoncept. Och kanske är det även det för Cision, vars Monitor och Analys-verksamhet inte kan beskrivas annat än just som en”darling”.

Men vad har de nu kvar i Sverige och Norge? Monitor- och Connect-tjäsnter som i takt med tiden blir allt mer trubbiga? Och vad är oddsen att dessa tjänster nu skulle klara att stå på egna ben, när en av Cisions största konkurrensfördelar varit just bredden; eller hela ”kommunikationscykeln” som man brukade kalla den? Ödmjukhet är en dygd. Ganska stora trots allt.

För såvitt jag har förstått upplever Cisions sig nu som en utmanare till Newsdesk, sugna på ta igen allt de förlorat. Och trots att Cision – som vanligt – halkat efter i utvecklingen, så tror jag inte de vill göra om samma misstag som de gjorde beträffande omvärldsbevakningen. Nej, detta krig vill de vinna. Även om ”Cisionwire gör en Newsdesk 0.9”, som Newsdesk skrev i ett blogginlägg, så tror jag Newsdesk får se upp. Men det gör vi så gärna.

Välkommen in i matchen – Cision. Och lycka till.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Annonser

One Trackback

  1. […] skriver om […]

Kommentera

Required fields are marked *

*
*

%d bloggare gillar detta: